Cu
toate asigurările date în mass-media de politicienii şi guvernanții
corupți, prinşi de mirajul puterii, scenariul cumplit al unei societăţi
fascistoide bazate pe supraveghere, care controlează în mod tiranic
destinul indivizilor, este în plină desfăşurare în întreaga lume.
Problema se pune cât se poate de direct, ea fiind cu atât mai gravă cu
cât noile tehnologii audio-video dezvoltate recent de marea industrie
converg direct către acest deznodământ.
„Supraveghere, cuvântul-cheie al timpurilor care vor veni“,
scria în mod semnificativ în 2006 Jacques Attali, fostul consilier al
președintelui francmason Mitterand, agentul așa-zișilor „iluminaţi“ şi
fondatorul Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Tot el
dădea sentința, ca o portavoce publică a lui Big Brother: „În
viitor, se va şti în permanenţă unde suntem şi ce facem. Nu va exista
niciun domeniu în care să nu putem fi supravegheați. Nici măcar cel al
gândirii noastre.“ Să fi trecut, oare, fostul consilier al
preşedintelui francmason Mitterand din timpul scandalului iscat de
faimoasele şi josnicele ascultări telefonice – care vorbeşte public ba
despre „interiorizarea dictaturii“, ba despre „totalitarismul acceptat“
– de partea „paranoicilor“ şi „conspiraționiștilor“ care nu încetează
să denunțe proliferarea aberantă a mijloacelor de supraveghere impuse
cetăţenilor acestei lumi de către guvernanții societăţii noastre?
Există
un consens în această direcţie: acest început al mileniului este marcat
de planurile deja demascate ale așa-zișilor „iluminaţi“ de a subjuga
întreaga omenire, care se reflectă într-un elan considerabil al
dezvoltării mijloacelor de supraveghere. Într-adevăr, nu cu mulţi ani în
urmă, oferta marii industrii aservite intereselor clicii abjecte a
așa-zișilor „iluminaţi“, ce furniza publicului larg tehnologii în măsură
să asigure, chipurile, „liniştea şi siguranța“ cea de toate zilele, era
cu mult mai săracă, iar spaţiul public nu era atât de înțesat de
monitoare şi camere video ce „oferă“, cu o diabolică viclenie
cetățeanului de rând, o paletă largă de opţiuni comerciale sau imagini „live“ din cine ştie ce colţ al lumii.
Astăzi,
prin intermediul internetului, supravegherea a devenit o îndeletnicire
banală pentru aceste fiinţe bolnave ce nu prididesc să pătrundă, prin
orice mijloace, în casele şi în vieţile noastre. Astfel, internetul a
devenit un mijloc esenţial pentru împlinirea scopurilor demente ale
acestei grupări morbide. Este semnificativ să amintim aici că directorul
Agenției de securitate naţională americană, NSA, generalul Keith
Alexander a declarat în data de 12 martie 2012 că cea mai mare
ameninţare care planează asupra Statelor Unite o constituie, pe lângă
actele de terorism – care este în realitate materializarea unui complot
abject pus la cale de guvernanții vânduți ai acestei ţări împotriva
propriilor lor cetățeni – şi atacurile electronice. Internetul şi bazele
de date, întocmite abil cu ajutorul gadgeturilor electronice care ne
sunt puse cu generozitate la dispoziţie, chipurile, pentru a ne face
viaţa mai comodă, au devenit aşadar uneltele vitale ale promotorilor
acestor practici satanice de manipulare a fiinţei umane, ce îşi
maschează intenţiile, aşa cum ne-au obişnuit, sub mantaua siguranţei
naţionale.
Problema cu supravegherea este aceea că ea funcţionează!
Aşa-zisul
atac terorist de la 11 septembrie 2001, ce a fost pus la cale cu sânge
rece de indivizi influenți din guvernul Statelor Unite, a însemnat
pentru fiinţele umane înzestrate cu inteligenţă şi luciditate un nou
început, în forţă şi pe faţă, al erei supravegherii. Cipurile RFID,
punerea în funcțiune a sistemelor de supraveghere la scară mondială în
telecomunicaţii, întărirea controalelor în aeroporturi sunt doar câteva
dintre practicile ascunse cu abilitate sub masca unei amenințări
continue şi iminente la adresa siguranţei cetăţenilor, de care membrii
influenți ai acestei clici aberante profită cu o diabolică viclenie
pentru a intra tot mai mult în intimitatea noastră.
Din
păcate mai există unele fiinţe umane naive, care sunt convinse de
așa-zisele avantaje oferite de aceste mijloace de supraveghere în masă,
ce le oferă, spun ei, o mai mare siguranţă. Cu toate acestea, rapoartele
poliției nu indică o creştere a ratei de prevenire a criminalității
datorate acestor dispozitive, fapt ce arată în mod evident că scopul
acestora este în realitate altul. Sub masca protecţiei pe care
guvernanții ni le oferă, investind sume exorbitante în tehnologii extrem
de costisitoare, ce sunt tot mai intruzive, suntem din ce în ce mai
atent şi mai în amănunt supravegheați, astfel încât intimitatea noastră a
ajuns să fie, într-o mare măsură, un deziderat.
Dezvoltarea şi proliferarea tehnicilor de supraveghere a atins deja cote greu de imaginat până acum câţiva ani
Dezvoltarea
fără precedent a dispozitivelor care combină posibilitatea
geolocalizării – de parcă n-am şti unde ne aflăm – cu cele de captare
video (aparate foto, camere video) şi de acces la internet, dispozitive –
dintre care telefonul aşa-zis inteligent rămâne exemplul cel mai
elocvent – au împins perfecționarea supravegherii pe culmi inimaginabile
cu câţiva ani în urmă. În plus, toate aceste „minuni“ tehnologice, care
constituie un subiect de admiraţie tâmpă pentru mulţi dintre cei
neavizaţi, ne sunt impuse treptat ca fiind indispensabile vieţii decente
într-o societate modernă, ce este axată pe consum şi nicidecum pe
mult-trâmbiţata preocupare a guvernanților noştri, atât de avizi de
putere, pentru bunăstarea noastră, a oamenilor obişnuiţi.
În
realitate, mania supravegherii ascunde în spatele ei obsesia compulsivă
a clicii satanice a francmasoneriei mondiale pentru controlul şi
subjugarea completă a fiinţei umane, scop pe care aceste fiinţe fără
suflet urmăresc cu obstinație să-l atingă prin nu contează ce mijloace.
Astfel, cipul RFID este un exemplu mai mult decât grăitor în acest sens,
el putând influenţa comportamentul fiinţei umane în care a fost
implantat, până într-o asemenea măsură încât îi poate altera chiar
realitatea sa subiectivă.
Demersurile din ce în
ce mai devoalate ale acestor demenți sunt descrise ca fiind „obiective“
şi „inofensive“ de către unii aşa-zişi specialişti cum ar fi Thomas
Berns, profesor de filosofie politică şi etică la Universitatea Liberă
din Bruxelles, Belgia, şi Antoinette Rouvroy, doctor în Drept, lector şi
cercetător principal la Centrul de Tehnologia Informaţiei şi Cercetare
în Drept (curioasă asociere, nu-i aşa?) de la Universitatea din Namur,
Belgia, în realitate două cozi de topor ale așa-zișilor „iluminaţi“,
care au fost împopoțonate cu o aureolă savantă de stăpânii lor tocmai
pentru a îmbrobodi şi mai mult mintea oamenilor obişnuiţi. Astfel de
demersuri lasă să se întrevadă intenţiile abjecte ale unei mâini de
indivizi potentaţi, al căror unic scop este să aducă societăţile la
supunere şi pe oameni la acceptarea fără luptă a unui regim de tip
fascist, totalitar, în care toate informaţiile lor personale sunt atent
şi în mod abil culese şi stocate pentru a fi ulterior folosite pentru
elaborarea unor dispozitive de control din ce în ce mai fine şi mai
sofisticate.
Masonul Jacques Attali afirma într-una din cărţile sale: „Frica de moarte este primul motor al acceptării de către noi a supravegherii“.
Într-adevăr, pe acest concept se bazează toate acţiunile aşa-zis
benefice şi bine intenționate ale guvernanților noştri, care se întrec
în a ne vinde produse menite, chipurile, să ne sporească securitatea,
confortul şi intimitatea, dar care sunt în realitate nişte sui generis cai troieni puşi în slujba, nu a noastră, aşa cum se pretinde, ci a guvernului din umbră al acestei planete.
De
la deja banalele camere video instalate în metrouri, magazine, pe
străzi sau în piețe la cipurile de monitorizare ce sunt implantate în
trupurile pacienţilor ori pe produsele pe care le cumpărăm, de la
binecunoscutele GPS-uri la rețelele de socializare gen Facebook ce fac
apel la programe complexe de recunoaştere facială, toate acestea strâng
din ce în ce mai mult şi din ce în ce mai disimulat, laţul în jurul
libertăţii noastre.
Libertatea umană tinde să devină un vis frumos şi nostalgic, prin dezvoltarea şi răspândirea sistemelor de supraveghere în masă
Un
fenomen care apare în strânsă legătură cu practicile de supraveghere şi
de pătrundere în intimitatea fiinţei umane este aparența unei libertăţi
mai mari de care, zice-se, vom dispune. Într-un mod cu totul absurd şi
fantasmagoric, suntem supravegheați pentru a fi… liberi. Astfel, suntem
mințiți în faţă să credem că stăpânim mai bine realitatea, că suntem la
„cârma“ propriei noastre vieţi, că putem asigura securitatea celor pe
care îi iubim. Acest fenomen este în realitate un aspect al inversării
valorilor, pentru că, acceptând această tehnologie ca pe o sursă ce ne
oferă putere şi siguranţă, ea este de fapt motivată de teama de moarte
ce este sădită cu abilitate vicleană în conştiinţa noastră de către
aşa-zişii „iluminaţi“, prin nenumăratele filme sau ştiri despre atacuri
teroriste care s-au „înmulţit“, chipurile, semnificativ pe tot cuprinsul
globului.
Un alt concept viclean ce este
promovat prin intermediul dispozitivelor electronice moderne este cel al
subvegherii sau al supravegherii inversate: telefoanele aşa-zis
inteligente, microfoanele minuscule şi camerele video încorporate în
pixuri obişnuite, ce făceau parte până nu demult din recuzita celebrului
agent 007, James Bond, au devenit astăzi, cu încuviințarea mută a
autorităților, tot atâtea mijloace de denunțare a unor posibile violențe
ce pot fi comise la un moment dat de forţele de ordine. Ni se spune şi
ni se repetă în mod aproape obsesiv, că este bine să avem asupra noastră
astfel de dispozitive, pentru că nu se ştie niciodată când vom avea
nevoie de ele. Între timp, la celălalt capăt al „firului“, cineva are
grijă să înregistreze în imense baze de date informaţii despre locurile
pe care le-am vizitat, persoanele cu care am fost, preferințele şi
obiceiurile noastre ori ale prietenilor noştri şi nu în ultimul rând,
calităţile şi defectele noastre.
Desigur, pentru
ca toate aceste practici abuzive să fie legale şi să nu mai fie nevoie
să fie ocultate, autoritățile au inventat şi motivele. Pentru aceasta ei
au înscenat atacuri aşa-zis teroriste, amenințări cu bombe sau răpiri,
în urma cărora au promulgat acte normative şi legi ce dau undă verde
practicilor de supraveghere a fiinţei umane.
Zâmbiţi (dacă puteţi!), sunteţi scanaţi!
Lipsa
din ce în ce mai accentuată a distincţiei dintre spaţiul public şi cel
privat, care antrenează treptat societatea contemporană către
instaurarea unui regim totalitar, integral supravegheat şi controlat,
inspiră încă de la începutul anilor 1990 opera artistică a muzicianului
englez Robin Rimbaud, supranumit Scanner.
Robin
Rimbaud a început să se preocupe de muzică încă din anii 1980. El a
devenit în relativ scurt timp un muzician foarte solicitat în
cinematografie, televiziune, publicitate, arte plastice, dans
contemporan, având proiecte de vârf în toate cele patru colţuri ale
lumii.
Practicile de supraveghere, care au
devenit, mai ales în ultimii ani, suficient de fine şi intruzive încât
să facă parte integrantă din cotidian, constituie, încă din anii 1990,
ținta favorită a lui Robin Rimbaud. În piesele muzicale pe care le
interpretează, el se serveşte de unele „instrumente“ inedite, cum ar fi
diverse dispozitive pentru ascultarea apelurilor telefonice şi scanerul
poliției, acesta din urmă inspirându-i chiar numele de scenă. Primele
sale lucrări – în particular cele două albume Scanner, apărute în 1993 şi reeditate curând după aceea, în 1996, sub numele sugestiv Sub Rosa
(care în limba engleză sugerează tot ceea ce este ascuns, ţinut sub
secret) – sunt un veritabil manifest împotriva amenințării proliferării
mijloacelor de ascultare şi urmărire în masă.
Utilizând unele conversaţii radio ce au fost înregistrate în mod ilicit ca pe un leit motiv
al muzicii sale, el pune sub semnul întrebării existenţa intimităţii în
vieţile noastre şi lansează în acelaşi timp, în mod inteligent, o
întrebare tulburătoare: ascultăm, de fapt, o piesă muzicală sau un
moment de intimitate furată? „Aceste conversaţii au fost înregistrate când telefoanele noastre mobile şi internetul tocmai apăruseră – precizează Robin Rimbaud.
Oamenii nu se mediatizau ei înşişi aşa cum pot să o facă astăzi. Aceste
dialoguri ce au calitate de documentar sunt captivante sub foarte multe
aspecte: ele denotă fragilitate, deschidere sufletească şi sinceritate.
Ele reflectă viaţa pe care o trăim, modul nostru de a comunica cu
ceilalţi, obiceiurile şi tendinţele noastre intime.“
În
piesele lui Rimbaud se disting discuţii murmurate în receptoarele
telefoanelor, zgomote de fond inerente convorbirilor telefonice ori
zgomote surprinse în imediata apropiere a interlocutorilor. Toate
acestea ridică serioase semne de întrebare privind ceea ce el numeşte
„iluzia securității“, ce este întreținută de autoritățile care ne
controlează viaţa şi care pretind, cu un tupeu nemăsurat, că, de fapt,
fac acest lucru pentru a ne proteja.
Robin Rimbaud afirma, descriind tema muzicii sale: „Majoritatea
primelor mele lucrări de «scanning» au apărut cu mult înainte de
internetul pe care îl cunoaştem astăzi. Email-ul nu era decât în faza
lui beta, iar chestiunea spațiilor publice şi private nu era încă luată
în considerare în această reţea globală care tocmai fusese înfiinţată.
Sub multe fațete, ele demască fascinaţia morbidă a unor indivizi dubioși
pentru vieţile oamenilor obişnuiţi, predilecția pentru show-uri
televizate şi publicații care penetrează aşa-zisul interior al acestor
lumi «private». Totuşi este important de subliniat că toate aceste
așa-zise cuceriri ale societăţii moderne nu sunt decât un paravan, o
vastă mascaradă, ca de altfel tot ceea ce este prezentat de mass-media
ca fiind autentic, şi care este în realitate sistematic scenarizat şi
montat pentru a corespunde unui scenariu scris dinainte. Conversațiile
captate prin intermediul mijloacelor de ascultare diferă în mod esenţial
de cele mediatizate. Ele înfățișează oameni reali aflaţi în situaţii
reale, care se comportă firesc şi nu au nimic de ascuns. Or, acum,
aceste spaţii «private» nu mai sunt cu adevărat private din moment ce o
asemenea intimitate este divulgată.“
Chiar şi conversaţiile pot fi extrase în mod ilicit din sfera privată
Au
existat unii oameni în acea perioadă, care, fără să înţeleagă mesajul
lui Rimbaud, au condamnat modul în care artistul a transpus viaţa
privată pe discuri de vinilin sau în sălile de concerte. Astăzi, însă,
modalităţile de violare ale vieţii noastre intime au devenit mult mai
numeroase şi mai subtile. Imaginile surprinse cu ajutorul a nu contează
ce smartphone se pot regăsi instantaneu pe internet, iar cel mai mic
schimb de informaţii pe Facebook poate fi văzut în timp real de mii de
utilizatori şi înregistrat într-o imensă bază de date. Fără știrea
noastră, evident.
Scriitorul britanic J. G. Ballard afirma într-o emisiune televizată intitulată „A supraveghea şi a pedepsi“: „Nu
societatea este aceea care şi-a modificat punctul de vedere faţă de
practicile de supraveghere, ci doar mijloacele tehnice sunt acelea care
s-au modificat.“
Blestemul ochiului digital: Big Brother ne urmăreşte aproape peste tot
Pornind de la cartea lui George Orwell, 1984,
în care așa-numita Poliţie a Gândirii utiliza tele-ecrane pentru a
supraveghea oamenii, şi alarmați de explozia mijloacelor de urmărire în
masă, ce tind să penetreze, treptat, toate sferele existenţei umane,
numeroşi artişti, scriitori sau cineaști au denunțat în creațiile lor,
mai mult sau mai puţin liber, tentativele odioase de urmărire şi control
ale autorităților (politice dar şi industriale) asupra cetățeanului şi
consumatorului de rând.
Astăzi, mai mult decât
oricând, suntem sufocați de rețelele de camere video ce sunt desfășurate
cu nerușinare în spaţiul public, rețele ce sunt atent monitorizate de o
mână de indivizi dubioși aflaţi în solda puterii ascunse ce conduce în
realitate societatea de azi. Ne putem întreba, pe bună dreptate: „Cine îi supraveghează pe cei care ne supraveghează?“
Această întrebare nu este gratuită: viaţa noastră ajunge să fie
îndosariată, centralizată şi disecată în cele mai mici detalii de nişte
necunoscuți, care ajung să ne cunoască, extrem de bine, pe fiecare
dintre noi. Cei mai mulţi dintre cei care află aceste adevăruri
cutremurătoare ridică neputincioși din umeri şi îşi spun într-un mod
liniștitor: „Nu am nimic de ascuns, nu comit ilegalități. Sunt o
fiinţă comună, obişnuită, care nu prezintă interes pentru autorități. De
ce să nu mă supravegheze?“ Modul în care astfel de oameni aleg să
acţioneze este unul pasiv, pesimist, descurajator, atitudine pe care
mizează, de fapt, cei care se află în spatele acestor demersuri mârșave.
Aceşti indivizi fără scrupule se bazează pe lipsa de reacţie a
oamenilor pentru a-şi desfăşura tentaculele lor tenebroase asupra
vieţilor noastre.
Tehnologia actuală a ajuns să se infiltreze din ce în ce mai adânc în viaţa oamenilor
Tehnologia
a pătruns atât de adânc în viaţa noastră, încât fiinţa umană care este
conştientă şi lucidă ajunge să se confrunte cu o dilemă: Omul
controlează tehnologia sau tehnologia controlează omul? În această epocă
de maximă decădere spirituală, în care valorile sunt inversate,
imixtiunea pe multiple niveluri, profesionale, administrative sau
relaţionale a tehnologiei în viaţa oamenilor, a ajuns să fie apreciată
şi lăudată. Tehnologia tinde să se insinueze treptat umanului pe toate
nivelurile, începând de la jocurile pe calculator unde limitele dintre
real şi virtual au ajuns să se confunde până într-atât încât jucătorul
înveterat se confruntă cu dificultăţi în a deosebi realitatea de
imaginar, până la implanturile de cipuri în trup sau de minicamere video
ce substituie simţul vederii.
Însă,
imaginaţia celor care nu precupețesc niciun efort ca să ne monitorizeze
întrece chiar şi cele mai mari aşteptări. Irlandezul Marnix de Nijs a
imaginat un sistem de identificare facială pe care l-a denumit Physiognomic Scrutinizer,
ce poate fi instalat în aeroporturi, stadioane ori în alte spaţii
publice. Spectatorul este invitat să treacă o barieră dincolo de care se
află o cameră video ce scanează trăsăturile feţei şi le afişează pe un
monitor. Două boxe montate pe nişte suporți, chiar imediat dincolo de
barieră, ţin locul paznicilor. Echipat cu un program de analiză
biometrică, sistemul compară analiza biometrică a vizitatorului cu cele
ale peste 150 de infractori şi criminali notorii înregistrați în baza de
date a sistemului. Pe baza rezultatelor obţinute, vizitatorul trece de
barieră fiind „acuzat“, în auzul tuturor, pe baza proastei reputații a
personajului cu care se aseamănă cel mai mult. În plus, rezultatele
analizei biometrice sunt afişate pe un ecran LCD imens, aflat în văzul
tuturor.
O altă instalație realizată de acelaşi
„inventiv“ Marnix de Nijs, de data aceasta alături de artistul şi
cercetătorul Edwin van der Heide, specialist în domeniul combinării „sunetului, luminii şi al interacţiunii“,
pare să fie chiar mai grotescă. Instalația, denumită Spatial Sounds se
prezintă sub forma unui braţ metalic care acţionează interactiv în
prezenţa spectatorului, descriind cercuri rapide şi zgomotoase. Un
difuzor montat pe axa giratorie îl urmăreşte sonor, prin impulsuri
sonore puternice, pe nefericitul spectator prins în plasa acestei
mașinării ciudate, nivelul sonor putând atinge 100 de decibeli la 100 de
kilometri pe oră! Pentru Edwin van der Heide, ideea de control este
punctul cheie al proiectului. El afirmă într-un mod halucinant: „Spatial
Sounds este o instalație interactivă care se concentrează pe
relaţia om-maşină. Ea ridică problema de a afla dacă noi controlăm
maşina sau dacă maşina ne controlează pe noi. Instalația este programată
să ofere spectatorului convingerea că aceasta a «ales» să
interacționeze cu el, momente în care el «păstrează» într-un anumit mod
controlul asupra instalaţiei şi în care ambalarea difuzorului provoacă
frică.“
Un sfat: este cu putinţă să ne amuzăm piratând dispozitivele de telesupraveghere ale poliţiei
Recent apărută în cadrul festivalului „De la obsesia pixelilor la veselia lirică“, instalaţia Memopol II de la firma Timo Toots
împinge efectul Big Brother la un irațional aşa-zis ştiinţific. Maşina,
masivă şi de-a dreptul „retro-futuristă“, în genul filmelor cu James
Bond, ne invită să ne scaneze documentele de identitate. Imediat după ce
consimțim cu naivitate la aceasta, toate informaţiile noastre personale
sunt, vezi Doamne, „conectate la internet“, traduse într-o cartografie
greu de priceput pentru omul de rând şi vizualizate pe un ecran mare cât
întregul nostru spaţiu vizual! Conturi bancare şi relaţii sociale,
fotografii cu valoare personală, dosare școlare, documente etc., toate
aspectele care ţin de intimitatea noastră sunt vizate de aviditatea de
informaţii a celor ce gestionează acest sistem pervers. Până şi imaginea
de pe radiografie a scheletului nostru care certifică starea de
sănătate.
Bineînţeles, obsesia supravegherii
doar porneşte de la asemenea imagini nevinovate, ce sunt procesate de
sistemele avansate de recunoaştere facială existente, care sunt menite,
chipurile, să ne ofere siguranţă şi securitate, dar derapează în
direcţia unui control fără limite. Imaginile de acest gen servesc drept
materie primă pentru un demers de smulgere a informaţiilor vizuale
despre noi. Astfel, retransmițând pe ecrane imaginile vieţii noastre
cotidiene captate fără consimţământul şi fără știrea noastră într-un
magazin sau la un colţ de stradă, spre exemplu, subliniază caracterul
ilicit, tiranic şi intruziv al camerelor video, reci şi cinice, care ne
pândesc fără voia noastră.
Iritaţi de acest gen de supraveghere, cei de la Mediengruppe Bitnik
au început să întreprindă unele acţiuni de frondă, prin care
ridiculizează sistemul de supraveghere şi demonstrează astfel atât
inutilitatea lui, cât şi vulnerabilitatea şi lipsa unui real control
asupra sa din partea celor care-l administrează. Într-o staţie de metrou
londoneză aflată într-una dintre cele mai securizate spaţii publice din
lume, Mediengruppe Bitnik interceptează semnalul unei camere
video: oameni de afaceri grăbiți să ajungă la birou, un bărbat în costum
ce caută ieşirea din metrou. La un moment dat, în cadrul imaginii
captate de camera video, apare o femeie atrăgătoare cu un geamantan
galben. Se opreşte în dreptul camerei, deschide geamantanul şi scoate
din el un dispozitiv, pe care îl acţionează. Acesta este momentul în
care Bitnik preia controlul, lăsându-l neputincios pe
operatorul camerei. Imaginea din stația de metrou cade subit şi pe
ecrane apare o tablă de şah. O voce se face auzită prin difuzoare: „Eu
controlez camera video acum. Sunt persoana care are un geamantan
galben. Ce spui de o partidă de şah? Tu joci cu albele, eu cu negrele.
Sună-mă sau trimite-mi un sms cu mutarea ta. Numărul meu este
07582460851.“
Nici
arta modernă nu a scăpat de morbul supravegherii, care atinge în acest
caz dimensiuni hilare. Pentru canadianul Pascal Dufaux, imaginile
obţinute de camerele de supraveghere capătă valențe abstracte, care sunt
parcă menite să înşele vigilența omului obişnuit. Spectatorul se vede
pus faţă în faţă cu o mașinărie complexă, care îl filmează cu ajutorul a
două camere ce se rotesc în jurul său de-a lungul a două cercuri
diferite. Imaginea compusă ce rezultă de aici conţine atât elemente
fizionomice care aparţin spectatorului, cât şi segmente din mașinărie,
rezultatul fiind ceva confuz şi ciudat. „Artistul“ Pascal Dufaux declara
într-un articol publicat pe site-ul revistei canadiene Voir din iulie
2010: „Ceea ce mă interesează în imaginile filmate de camerele de
supraveghere este faptul că ele dau ocazia de a arăta o realitate
diferită de intenţia autorului. O viziune fadă, fără calităţi estetice“.
Din păcate, cuvintele lui Dufaux reflectă tendinţele actuale despre
așa-zisa artă promovată de uriașa şi infernala mașinărie mediatică a
așa-zișilor „iluminaţi“, prin intermediul curentelor artistice
contemporane, ce sunt în realitate o alterare a bunului-gust, a
frumosului şi a rafinamentului artistic autentic.
De
fapt, „artiștii“ precum Dufaux, îmbuibați cu teorii dintre cele mai
îndoielnice şi mai abracadabrante despre artă, oferă spectatorilor care
se lasă duși de „curentul artistic“ respectiv o perspectivă cețoasă,
neclară, ambiguă, amăgitoare asupra realităţii pericolului exercitat de
proliferarea practicilor de supraveghere, încercând practic să
transforme, metaforic vorbind, o imensă caracatiță într-un nevinovat
peștișor auriu.
El debitează în continuare, lăsându-ne fără cuvinte: „Aceste
imagini sunt auto-generate. Este foarte crud şi am avut impresia că
această cruzime oferă ocazia de a vedea realul, la fel ca imaginile
ştiinţifice de la NASA captate de pe Marte sau din Cosmos. Marea mea
inspiraţie este designul spaţial cu toţi aceşti ingineri anonimi care
desemnează aceste obiecte cu funcţii foarte precise, dar de o eleganță
incredibilă.“
Întrebat în legătură cu
pericolul pe care supravegherea video îl exercită asupra intimităţii
fiinţei umane, „artistul“ Pascal Dufaux declară că nu este interesat de
acest aspect: „Era denunțării [pericolului, n. red.] am exploatat-o foarte mult, subliniază el. Cred,
de altfel, că există ceva neclar atunci când denunțăm
video supravegherea. Se poate să ne fie frică de ea, dar ea ne
fascinează. Decât să o suportăm, găsesc că este mai interesant să o
însușim, să o deturnăm. Îmi place să zăpăcesc camerele de supraveghere,
căci devine altceva decât o ameninţare.“ Comentând puţin
declarațiile hilare ale lui Dufaux, pentru care gestul struțului a
devenit în acest caz o practică obişnuită, nu ne putem abține să nu ne
întrebăm: „Cine pe cine zăpăcește?“
(va urma)
Articol preluat din Programul Taberei yoghine de vacanță Costinești 2013, publicat de Editura Shambala, tipărit de Ganesha Publishing House.
Citiți și: Dezvăluirile extraordinare făcute de un fost angajat al serviciilor secrete despre supravegherea populaţiei Facebook - arma vicleană a aşa-zişilor „iluminaţi” (1)
yogaesoteric
20 februarie 2015
20 februarie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu